Per 1 januari 2022 is de gemeente Boekel overgegaan naar het systeem van iASSET. Rick Ebbink, beleidsmedewerker en Sjors van der Ven, beheerder Openbare Ruimte van de gemeente Boekel kijken samen met Robbert Bloksma, managing director en Giel Hakman, implementatie consultant van iASSET terug op de afgelopen periode. In dit duo interview tussen de Gemeente Boekel en Asset Management leverancier iASSET wordt ingegaan waarom voor het product iASSET gekozen is en hoe de implementatiefase is gegaan. We kijken samen terug op de afgelopen periode. Vanaf de gunning stond er binnen 3 maanden een volledig systeem en zijn er koppelingen met meerdere externe systemen gebouwd en in productie gezet.
iASSET; een bewuste keuze
De gemeente Boekel heeft bewust voor iASSET gekozen en ondertussen is het nieuwe systeem geïmplementeerd. Wat is de aanleiding van de gemeente is geweest om in actie te komen?
“Er is geconstateerd dat er veel verschillende systemen naast elkaar opereerden in Boekel. De gemeente wil de komende jaren steeds meer naar een integrale aanpak van de assets in de openbare ruimte en daartoe moeten de verschillende (financiële)programma’s naast elkaar kunnen worden gelegd en afgewogen. Een beheersysteem welke alle assets in beeld heeft en onderling kan “communiceren“ met elkaar is daarbij onmisbaar.” Aldus Rick Ebbink.
Robbert Bloksma geeft aan dat dit een trigger is die zij vaker zien. Waarbij ook soms juist gekozen wordt voor een mono-disciplinaire aanpak, vaak afhankelijk van de grootte van de organisatie. Waarom is besloten tot aanschaf van het product iASSET?
“Er is besloten een marktonderzoek/consultatie te doen op basis van een aantal wensen welke wij als gemeente Boekel hebben. Het systeem moet makkelijk toegankelijk zijn, leesbaar zijn en moet het grootste doel, namelijk; integraal inzicht in de verschillende assets in de openbare ruimte kunnen behalen. Daarnaast er een goede koppeling zijn met het meldsysteem openbare ruimte om op die wijze snel rapportages te kunnen aanleveren. Op basis van de inzichten van een aantal aanbieders is besloten met iASSET in zee te gaan.” geeft Rick Ebbink aan.
“Leuk om dit terug te horen. Vanuit iASSET is dit ook een van de strategische thema’s waar wij onze focus op hebben, we denken dat dit erg sterke punten zijn en stoppen hier ook veel ontwikkelwerk in”, aldus Robbert Bloksma.
Figuur 1: Screenshot – iASSET ingericht voor de gemeente
Hoe is de implementatie verlopen?
Rick Ebbink: “De implementatie is vlot verlopen, zonder al te veel problemen en discussies. De eerste ervaringen zijn dat het systeem toegankelijk is, snel gegevens kan genereren en de beheerder kan zelf op basis van wensen het systeem naar de eigen hand zetten”. Zijn collega Sjors vult hem verder aan. “Het was heel fijn dat de applicatie vanaf begin ook gelijk bruikbaar was, zodat je als gebruiker ook meegenomen wordt in het proces. Het voordeel daarbij is dat je de applicatie zo heel snel leert kennen.”
Contact
Giel Hakman is benieuwd hoe het contact met hem en zijn collega’s van iASSET is verlopen. Rick geeft aan dat die erg goed waren. Laagdrempelig en resultaatgericht. Zijn collega Sjors van der Ven vult nog aan dat hij het heel fijn vindt dat er één contactpersoon was waarmee alles geregeld kon worden, dat schakelt snel.
Tips voor toekomstige iASSET klanten
Om te komen tot een goed beheersysteem welke bij jouw organisatie past moet de beheerder of beheercluster eerst scherp hebben wat het doel is en wat er bereikt moet worden, aldus Rick Ebbink. Om kostenefficiënt met investeringen in de openbare ruimte om te gaan is het in mijn ogen belangrijk dat een systeem een integrale aanpak van de gemeente kan ondersteunen. De belastingbetalende burger moet immers zoveel mogelijk krijgen in zijn/haar gemeente voor diezelfde euro.” Sjors vult dit aan: “iASSET is in vergelijking met andere beheerpakketten volledig naar eigen wensen in te richten. Dit is echt een plus, zorg daarbij wel dat je vanaf het begin aanhaakt om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van al deze opties.”
Overigens mogen andere collega-gemeenten altijd contact met ons opnemen om eens te kijken hoe wij de implementatie gedaan hebben en hoe wij de applicatie gebruiken, geeft Rick Ebbink aan.
De gemeente Boekel heeft een oppervlakte van 34,5 km² en met iets meer dan 11.000 inwoners is het een relatief kleine, maar erg innovatieve gemeente. Zo zijn op initiatief van de gemeente in 2013 alle woningen en bedrijven, inclusief buitengebied, voorzien van een glasvezelverbinding; wat een primeur in Nederland was en een voorbeeld is voor andere plattelandsgemeenten. Boekel heeft in 2021 voor iASSET gekozen en gaat al le BOR processen vanaf dit jaar voor de komende jaren in deze applicatie uitvoeren.
Visma iASSET is een product van Visma GovTech Solutions. Voor de gemeente Boekel zijn de thema’s verhardingen, groen, civiel, verlichting, riolering en meubilair ingericht. Daarnaast maakt de gemeente gebruik van de meldingen module waarmee bewonersmeldingen vanuit de website direct in iASSET verschijnen. Ook is er een koppeling met Nobralux gemaakt zodat verlichting-data uitgewisseld kan worden. Tenslotte is de volledige mobiele App voor iOS en Android ingericht, zodat de gemeente alle processen ook buiten kan uitvoeren. Voor meer informatie over het product iASSET of dienstverlening kijk je op: www.iasset.nl of neem contact op voor een demo via +31 (0)341 760 799.